fredag 11. november 2011

Facebook 2

Mange prater om denne friheten man har på Facebook, men det er slik at mange vil være litt anonym i nettsammenheng. Alle som vil det må få lov å være det. Jeg har blitt presset fra alle kanter i årevis for å bli med på FB. I studiesammenheng har jeg vært nødt til å melde min person i FB. Jeg ville nok aldri blitt med i dette samfunn uten viktigheten "å kjenne til" i forhold til studiet. Jeg tenker på alle de personer man har prøvd å glemme i 25 år som plutselig sender en venneforespørsel. Javel, tenker du, men man trenger da ikke vise sin interesse. Jo, slik er det at humøret allerede er ødelagt når man plutselig får en forespørsel fra en person man ikke husker fantes. Det er nok til å ødelegge hele dagen. Dessuten er det elever som også tenker slik, og disse skal man respektere. Alle trenger ikke følge strømmen, og må få slippe av de hensyn. Det er galt å drive med reklame for FB overfor elever, og dette gjør vi også ved å fortelle om FB. For mange elever vil det å kunne realisere tanker og meninger, og også skrivepraksis være en god ting. Vi er også nyttige idioter i et marked der mange tjener penger på vår iherdige FB-aktivitet. En viktig ting til, i en mobbesammenheng eller om elever  har opplevd overgrep vil en forespørsel eller en tilfeldig profil som popper opp i et hjørne kanskje føre til gjenopplevelser av dårlige karakter. Dette kan vel ikke være helt heldig. Det er nå en gang slik at det ikke er tillatt for elever å opprette egen FB profil. Jeg er av den oppfatning av at elever som man ellers ikke får til å følge med i timen ytterligere vil bruke interessen sin til intetsigende FB sladder. Når man tenker på det språklige vil det også være skadelidende når elever trener seg på å bare skrive dårlig dialekt og det amerikaniserte "lol" språket. Dette språket er det faktisk ikke alle elever som skjønner helt hva betyr, og bruker det ukritisk. Eks, LOL, What ever, OMG osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar