fredag 11. november 2011

Facebook

Selv om jeg er en særing som ikke er begeistret for Facebook, har jeg registrert meg med en konto.
Det er beklagelig at man har vært nødt til dette som følge av en oppgave i IKT for lærere ved Høgskolen i Finnmark.
Når dette er sagt, vil jeg selvfølgelig skrive noen ord om hvordan en kan bruke Facebook til nytte og skremsel i en undervisningssituasjon. Facebook har kommet for å bli, i hvertfall for en stund, så dette medium må man nok leve med. I undervisningen kan man benytte Facebook til å vise hvor gjennomsiktig samfunnet har blitt, og hvor lett dette kan misbrukes. Gjennom Facebook får man mye reklame, spesielt av privat art. Mange bruker dette medium til og selge eksempelvis fisk, elgkjøtt, biler og andre artikler.

Mange har en tendens til å bruke Facebook til å fremme all informasjon og film,bilder ukritisk uten hensyn til opphavsrett og forbehold mot publisering. Alt på nett som blir lagt ut kan kopieres så hurtig at skadene kan bli store for enkeltpersoner men også for bedrifter og lignende.

Facebook kan gi oss som framtidige lærere en mulighet til å påvirke elevene til fornuftig nettvett. Facebook kan også brukes til å overvåke netttraffikk, slik at har man visse personer som venner på Facebook kan man kontrollere om de er våkne, pålogget og om de kanskje er bortreist. Er folk bortreist er det lett å utnytte situasjonen både til inbrudd o.l. Nettvett er viktig. Om man ser at elever skriver på Facebook på natten vet man at de ikke øver til prøven, eller hvorfor de ikke når skolen tidsnok neste morgen. Dette er ting man helst ikke bør blande seg i, og kan minne om overvåking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar